108 Sun Salutation

Surya Namaskara – Salutul Soarelui

Cine practică yoga, cu siguranţă, cunoaşte „Surya Namaskara”, traducerea din sanscrită fiind „Salutul Soarelui”: „Surya” înseamnă Soare, iar „Namaskara” înseamnă „salut”. Mai repede sau mai târziu apare în programul oricărui practicant. Dar, oare de ce această serie de exerciţii are o importanţă aşa de mare în yoga, de ce are o sumedenie de variante, de ce toţi instructorii într-un fel sau altul o includ in şedinţele lor? Pentru că, printre altele, este un set complet de exerciţii inclusă în „ştiinţa” yoga, excepţie făcând răsucirile de coloană. Aici poţi experimenta cum mişcările executate de corpul tău se transformă în meditaţie, în timp ce mintea se linişteşte perfect.

Inchipueşte-ţi un vas complicat cu multe cămăruţe (compartimente) secrete în interior. Inchipuieşte-ţi că în acest vas curge un lichid care, pe măsură ce mişti vasul, va străbate toate aceste cămăruţe. Aşadar, vasul eşti chiar tu, corpul tău şi cele mai fine subtilităţi ale acestuia, iar lichidul, ce curge în sus şi în jos, reprezintă energia. Salutul Soarelui, cu mişcările pe care le conţine, nu este doar un bun antrenament fizic, dar influenţează şi nivelul nostru energetic. Astfel se ajunge la echilibrarea polarităţilor corpului.

Iar dacă vorbim despre mişcare, nu putem să nu amintim despre respiraţie. Acestea două sunt inseparabile! Sunt cazuri când se învaţă mişcările prima dată, ulterior, ritmul respiraţiei va conduce mişcarea corpului, fiecărei mişcări îi aparţine o inspiraţie sau o expirație. Cu o respiraţie lentă, continuă şi profundă este foarte probabil că ne putem transforma exerciţiul într-o meditaţie, având în vedere că respiraţia este în legătură directă cu mintea: controlul respiraţiei va determina în timp şi stabilizarea (liniștirea) minţii.

Surya Namaskara fortifică global întregul corp: gâtul, umerii, braţele, încheieturile, degetele, spatele, bazinul, centura abdominală, coapsele, coapsele şi gleznele sunt progresiv întărite fără a se îngreuna sau a deveni prea masive. Tonifică întregul sistem digestiv prin întinderea şi comprimarea succesivă a abdomenului; totodată acest ansamblu de exerciţii masează profund toate organele: ficatul, stomacul, splina, intestinele, rinichii; activează digestia şi elimină rapid constipaţia; tonifică întregul sistem nervos graţie elongaţiilor şi flexiilor succesive ale coloanei vertebrale. Efectele sale profunde apar ceva mai repede atunci când este practicat în natură, în perioada răsăritului Soarelui.

Din punct de vedere spiritual, putem afla că, fiecărei faze (mişcări) îi aparţine şi o mantra (rugăciune). De exemplu când te intinzi în sus slăveşti Soarele pentru că luminează, sau, când te apleci spre Pământ eşti fericit că toată lumea primeşte acest dar fără excepţie. Practic slăveşti energia dătătoare de viaţă a Soarelui. Atunci când această rugăciune se adânceşte se transformă în meditaţie.

Luna plină și cea nouă ascund puteri (energii) uriașe. Nu este totuna ce îți dorești, cum acționezi și la ce te gândești în această perioadă!

      În cadrul orei, vom executa Surya Namaskara de 108 ori. Ca și muzică de fundal vom asculta mantrele corespunzătoare fiecărei mișcări și împreună vom aduce un tribut Soarelui. Nu trebuie să vă sperie numărul acesta mare de repetări, dacă este nevoie, se poate face pauză oricând, și, după cum spuneam, există mai multe variante, noi ne vom axa pe o variantă puțin mai ușoară, alcătuită din 13 asane.

      De ce 108? Cifra 108 are o importanță foarte mare în cultura vedică. Circumferința Soarelui este de 108 ori mai mare ca și cea a Pământului, iar distanța dintre Pământ și Soare este de 108 ori circumferința Soarelui. „Salutul Soarelui” activează plexul solar (solar plexus), ceea ce explică denumirea și relația stelară. Efectul cel mai puternic este atunci când se execută în faza de Luna plină,  dimineața cu fața spre răsărit. Un alt motiv pentru care yoghinii practică doar Salutul Soarelui în perioada Lunii pline este că în acest timp, datorită efectelor Lunii asupra noastră, accidentările în timpul practicii yoga (aici ne referim la asanele care implică foarte mult flexibilitatea corpului) sunt foarte dese. Această secvență nu presupune exerciții de întindere foarte profunde, astfel, riscul de accidentare este foarte scăzut.

      Concluzie

Această serie de asane reprezintă respectul față de Soarele dătător de energie și viață în scopul păstrării sănătății, a vieții lungi și a inteligenței curate.  Acest șir de exerciții reprezintă închinarea și îngenuncherea noastră, în timp ce șira spinării și implicit fiecare celulă sunt încărcate cu energie, articulațiile se încălzesc și devin mai flexibile. Respirația și mișcările sunt perfect echilibrate, astfel nu cauzează oboseală sau dificultăți de respirație iar focusarea privirii este cea mai bună metodă pentru  „meditația mișcătoare” (metoda drishti).

Surya Namaskara poate fi practicată de oricine, atât de unul singur cât şi în grup si nu necesită nici un fel de echipament special. Avem nevoie doar de un spaţiu de 2 m pătraţi şi de o saltea pe care să executăm exerciţiile.

Invit pe toată lumea, indiferent de motivul ales pentru participare: provocarea fizică, meditația în mișcare, sau însușirea perfectă a tehnicii pentru un corp mai sănătos și o minte mai calmă.

      Taxa de participare este de 20 RON/pers. Cursul nu este inclus în abonament.

Locurile sunt limitate, așadar vă rugăm să vă înregistrați online, pe www.omniyoga.ro/orar – „108 Sun Salutation”. În cazul în care vizitați site-ul pentru prima dată, veți putea urma pașii spre înregistrare la secțiunea „Cum mă înregistrez”. Se vor lua în considerare doar înregistrările făcute pe site.
Dacă aveți dificultăți cu programarea online vă rog să apelați la Renata (+40 757 897 720).